Kolmea puuttuvaa blokkia tehdessäni mietin tilkkuilua ja tapaani tehdä tilkkutöitä. Kovin pitkä ura tällä saralla ei vielä ole takanani ja olen toteuttanut enemmän perinteisiä kuin abstrakteja ja "taiteellisia" malleja. Olen ostanut useamman Quilting Art Magazinen, vaikka en ole tainnut toteuttaa niistä yhtään työtä, enkä edes lainannut ideoita. Vierastan myös tuota periamerikkalaista tapaa nimetä tilkkuilu taiteeksi. Vaikka myönnettävä on, että olen nähnyt niin upeita töitä, että niitä kieltämättä voi taiteeksikin kutsua. Huonona piirtäjän olen myös, ainakin mielessäni kritisoinut sitä, että suuriakin töitä maalataan ja sitten tikataan ja nimetään kuitenkin tilkkutyöksi. No myönnetään, olen rajoittunut.
Itselleni on tärkeää, että palat leikataan tarkkaan, jonka vuoksi olen alusta asti käyttänyt tuumamittoja leikatessani ja ommellessani. Saumavarojen silittäminen joka vaiheessa on myös erittäin tärkeää hyvään lopputulokseen pääsemiseksi. Saumavarojen silittäminen eri suuntiin on tärkeää, ettei synny paksuja saumakohtia, jolloin työn silittäminen siistiksi on hankalaa ja näitäkin blokkeja tehdessäni, havaitsin, että vaikka kuinka tarkkaa miettii, tulee kuitenkin mokia. Olen tavannut tilkkukiltamaailmassa henkilöitä, jotka piut paut välittävät näistä periaatteistani ja tekevät todella upeita, yksilöllisiä töitä. Joitain vuosia näyttelyitä kiertäneenä, voi jo työtavan perusteella tunnistaa suomalaisia taitavia tilkkutaiteilijoita.
Itselleni suurin haaste on tikkaaminen eli töiden viimeistely. En oikein osaa siirtää mallia kankaalle ja sen vuoksi tyydyn useinmiten tylsiin saumoja noudatteleviin tikkauksiin. Tämä täytyy ottaa seuraavaksi oppimisprojektiksi.

Joulu, kuntoutus ja työkiireet vaikuttivat siihen, että jäin jälkeen blokki viikossa -tempauksessa. Nyt olen kuronut viiveen umpeen ja alla ovat kolme puuttuvaa "ruutua".

Because of xmas, rehabilitation and hurry at work I've been after in block-a-week. Today I made the three missing blocks, so I'm again eagerly waiting for the next one. 

2203025367_e7b258aceb.jpg

2203817092_1874e7c0f1.jpg

2203025665_be6988378c.jpg


Tässä vielä kaikki yhdeksän yhteispotretissa. And here's all the nine I've made.

2203816762_397a0aec8f.jpg

Perjantaina päätin, että tilkkuilu tapahtuu enimmäkseen viikonloppuna ja raahasin mökille kaikki tilkkukankaani. Viikolla liikenevänä vapaa-aikana teen vaatteita, joita vaatekaappini suorastaan huutaa ja puikkojen heilutus kuuluu myös arki-iltojen ajanvietteeseen.